تبلیغات
دعا. حدیث .مطلب دینی
253
روزه و جزای روزه دار
توسط یك بنده خدا نوشته شده در رابطه با که در چهارشنبه 12 مرداد 1390 ارسال شده

  
روزه و جزای روزه دار حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله:
در بعضى از روایات آمده است كه روزه بگیرید براى آنكه طراوت و خرمى و شادابى غیر ماه مبارك را از دست بدهید؛ زیرا آنها نشاط كاذب و زودگذر است. وقتى انسان روزه گرفت و به آن دل بست، كم كم به باطن روزه پى مى‌برد. باطن روزه انسان را به لقاى حق مى‌كشاند كه خداى سبحان فرمود: «الصّوم لى وأنا أجزى به»(1) روزه مال من است و من شخصاً به آن جزا مى‌دهم. این تعبیر فقط درباره روزه وارد شده است.
همه اشیا و موجودات جهانِ امكان از آنِ خداست. چیزى در جهان خلقت نیست كه مال خدا نباشد؛ چون مخلوق و مملوك اوست. چشم و گوش ما هم از آنِ خداست: «أم مَن یَملك السّمع والأبصار»(2).
امیرالمؤمنین (سلام‌الله‌علیه) فرمود: «… أعْضاؤكم شهوده وجوارحكم جُنوده وضمائركم عُیونه وخَلَواتكم عِیانه»(3) مواظب باشید، بدانید در خلوت و جلوت، نهان و آشكار، در محضر خداى سبحان هستید. خلوات شما جلوات عیون و مَشهد و مرآى اوست.
چیزى در جهان نیست كه به یاد حق و خداى سبحان نباشد. این انسان است كه گاهى غافل است و گاهى غیر غافل. فرشته‌ها نَفَسها را مى‌شمارند كه براى چه انسان نفس مى‌كشد. وقتى به فرموده قرآن سرتاسر جهان، مِلك و مُلك خداست(4)، همه اعضا و جوارح ما سپاه حق است: «ولله جنود السموات والأرض»(5).
این كه فرمود: روزه مال من است، خصوصیتى را مى‌رساند كه قابل ملاحظه و دقت است.
گاهى انسان از سحر تا افطار امساك مى‌كند؛ این یك درجه روزه‌دارى است؛ تلاشى است كه حداكثر در قیامت نسوزد یا وارد بهشت بشود؛ بهشتى كه «جنّاتٌ تجرى منْ تحتها الأنهار»(6)؛ اما به آن بهشت كه «فادْخلى فى عبادى * وادْخلى جنّتى»(7) راهش نمى‌دهند. یعنى روزه، ضمن اینكه حكم و ادبى خاص دارد، حكمتى هم دارد كه آن لقا و محبت خداست.
این حدیث در انسان شوق ایجاد مى‌كند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نمى‌كند و تا تلاش نكند، نمى‌رسد. وقتى روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزاى روزه‌دار را بر عهده گرفته است.
1. روضة المتقین، ج 3، ص 225. بعضى كلمه «أجزى» در این روایت را به صیغه مجهول خوانده‌اند: «الصوم لى و أنا اُجزىٰ به» یعنى روزه براى من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهایه ابن اثیر، ج 1، ص 270، «جزا»).
2. سوره یونس، آیه 31.
3. نهج البلاغه، خطبه 199.
4. سوره آل عمران، آیه 189.
5. سوره فتح، آیه 4.
6. سوره آل عمران، آیه 15.
7. سوره فجر، آیه 29 ـ 30.
مأخذ: (حكمت عبادات، صفحات 131 ـ 132)
خبرهای مرتبط:
نقش روزه در تحصیل درجات تقوا و لقای حق
قرآن و معرفت شناسی تجربی، عقلی و شهودی


  نویسنده : یك بنده خدا        نظرات    ادامه مطلب را دنبال کنید
استمناء سوره قصص خداوند شیطان عاشورا ثواب امام علی (ع) امام رضا (ع) امام زمان (عج) غیبت خود ارضایی کربلا حاجت قیامت بهجت نماز مجمع البحرین ج1 ص431 حضور قلب ر.ک: المیزان ج14 قرآن binameh.com درمان خود ارضایی ویژگی های بهشت حضرت ابوالفضل (ع) بحارالانوار امام زمان وعده خداوند راه کاری برای درمان خود ارضایی نماز شب علامه طباطبایی زیارت عاشورا داستان های شگفت دعا آیت الله بهجت کیفیت نماز شب امام علی چگونگی خلاص شدن از دام شهوت بهشتیان پاداش کار خیر روزه چشم گناه آیت الله بحجت نامحرم ترک خود ارضایی قبر گناه چشم بهشت گناه کبیره امام حسین (ع)